duminică, 12 iulie 2015

NOTE DE LECTOR : POEZIA LUI MIHAI VINTILĂ



Chiar azi am primit ultimul volum de poezie semnat de Mihai Vintilă.  Este vorba de ” Adevăruri mari scrise cu litere mici ” . De la autor am mai primit personal și volumele ” Ordine în gânduri” și ”Sensul cuvintelor” , desigur fiind onorat, de fiecare dată, de gestul său colegial. Nu cred că este lipsit de interes să precizez că deși ne separă 34 de ani ne unește nu numai aceeași pregătire profesională cât, mai ales, vederi și simțiri comune pe care am avut ocazia să ni le împărtășim. În ce privește scrisele poetice eu am rămas, însă, tributar propriei mele perioade de formare. Am scris mereu ” în dulcele stil clasic” fără a pune la ” zidul plângerii” poezia așa zis modernă, care venea tumultos peste generația mea. Ei bine, dacă în școală, în viața zilnică mai apoi, noi ne întreceam să reținem și să declamăm versuri, în mirate-ai ce împrejurări, pentru că acele poezii cântau singure prin rime, cu poezia ”albă” se petrece cu totul altceva. Și Mihai Vintilă a ales ca mod de exprimare a simțămintelor sale tocmai versul alb. Această poezie nu se poate memoriza cu ușurință. Tocmai de aceea este modalitatea prin care se poate discuta despre lucruri serioase, profunde, esențiale. Și poetul o face ! O face de așa manieră încât după ce termini de citit cartea sa simți imperativa nevoie de a te întoarce la lectură. La descifrarea mesajului poetic. Și Mihai Vintilă are ce spune. Pe el îl preocupă generalul și nu particularul. Doza de subiectiv , de natură ca cititorul să se regăsească în esența simțirilor sale, este abil și măiestru integrată în structura versurilor. El nu se dezvăluie facil. El propune ”Adevăruri mari” ! Pe el îl preocupă soarta umanității , nu mă tem de grandoare termenului, nu comunică doar o anume stare trecătoare indusă de o anume împrejurare a traiului cotidian. Și o face într-o manieră proprie, ușor încifrată, tocmai pentru a stimula analiza . Poetul ne obligă, fără a lăsa să se înțeleagă că o și face, la meditație introspectă. La lectură aprofundată. Ce a vrut să spună Mihai ? Și abia atunci când se revine și iar se revine la citirea versurilor sale se poate ajunge la miezul acestora. La mesaj !